TIPS: Kesan Anai2 sebelum Terlambat..

By Kimi Jamai - July 18, 2012

Assalamualaikum..
Hai kengkawan yg tuankedai sayangi.. jemput2 masuk yer, arini sapa beli ayaq kopi dapat free skyjuice bersaiz JUMBOO..  sapa mau sila angkat  kerusi n lempaq kat lappy masing2 ( PLIZ DONT!)..haha.. Aku rasa mcm dah berkurun ja aku x share Tips2  ngan penunjung2 kedai kopi aku ni.. So today tuankedai nak share lah ngan kawan2 satu tips yg agak berguna... P amek pen ngan kertas dulu, salin tau...  and tips yg aku nak Kongsikan ni berbunyiii.. "Tips untuK Kesan Anai-anAi".. Untuk pengetahuan kawan2, anai2 ni merupakan serangga yg sangat comel tapi kurang ajaq sikit.. Depa jenis makan suma bnda yg dok depan mata depa.. Cakap ja apa, katil, meja kayu, meja plastic, buku, surat cinta aku, gambaq, baju2 aku masa kecik2 dulu, hampir suma bnda depa bedal... yg aku panasnya, depa makan xminta izin.. tu yg geram tu.. tau2 dah berlubang dah seluaq aku..  So, brdasarkan kajian aku selama ni, aku dah temukan simptom2 kedatangan ANAI-ANAI!!! jeng3... jom find out!





1. Bunyi-bunyia aneh datang dari almari, pintu dan segala yg diperbuat daripada kayu..

Kalau hgpa terdengaq bunyi-bunyi aneh macam ada bnda dok ketuk2 almari ataupun meja hgpa, hgpa janganla p menjerit mcm nmpak hntu plak.. xda hntu aih nak nyorok dalam tu...  Bunyi tu datang daripada anai2 yg tgah dok tokak ( gigit dan kunyah) almari ataupun meja hgpa.. So, cepat2 amek ridsect and semburkan kat tempat tu... selalunya bunyi yg dikeluarkan ialah seperti berikut..


  • tik..tik..tik..tik..
  • krk..krk..krkk





2. Kehadiran habuk kayu misteriii...

Selalunya, akan ada habuk2 kayu yg halus2 dok berterabuq kat area meja2 atau belakang almari kayu hgpa.. Kalau hgpa nmpak cmtu, jangan la tuduh almari/meja hgpa berak merata.. tu bukan salah depa, tapi tu angkara ANAI2 yg makan xcuci.. haha.. Kalau ada terjumpa habuk2 kayu mcm yg aku habaq ni, hgpa boleh la try spray ridsect sekali lagi..  btw, aku bukan nak promote ridsect tau..  jgn tunggu sampai anai2 dah makan satu almari tu baru nak amek tindakan yer kawan2.. bahaya!




3. Kayu Mereput dengan ganJilnya..


Yangterakhirsekally, kalau ada barang2 kayu hgpa yg mereput lebih kurang macam gambaq kayu kat sebelah kanan ni, berkemungkinan besaq ada anai2 yg dok berparti dalam tu.. So, better hgpa spray RIDSECT kat situ bagi anai2 tu pening sikit..  Kalau dibiarkan lama2, mmg rosak alat2 kayu hgpa.. So, cuba p usha2 barang2 kayu hgpa ada yg jadi cmtu x?






Orait.. tu sajalah yg aku nak kongsikan dengan hgpa, penting untuk aku ingatkan, anai2 ni cepat membiak, so kalau hgpa nak bunuh depa, bunuh suma sekali.. sebb kalu ada yg tertinggai hidup, depa akan secara aktifnya menghasilkan baby2 baru.. So, take note yg tu noh.. 

prinsip anai-anai seduniA : sikit-sikit lama2 satu rumah kami telan..


So, sama2lah kita mencegah depa daripada memusnahkan rumah kita..
assalamualaikum

  • Share:

You Might Also Like

4 Org Buat Aku Senyum

  1. hahaha.. tak terpikir nak musnahkan anai-II... tapi geli ngan mereka..
    -..-'

    ReplyDelete
  2. anai2.....perosak kayu....rumah remy dulu kat kg...byk ler anai2 nie......habis mereput semua tiang.......

    ReplyDelete
  3. @fanuiz anai2 ni kecik tapi bahaya tau fanuiz.. :D

    ReplyDelete
  4. @Remy hazza tula, mmg depa ni suka makan tiang2.. ish3..

    ReplyDelete

Komen jangan tak komen.. Makaseh :D