Sembang2: OhhPocot kau Mercun!

By Kimi Jamai - July 29, 2012

Assalamualaikum..

Pa habaq kawan2 sekalian tudey (today) ?  Ada yg dah tolong tok nenek anyam ketupat ka? kalau ada tu,  TudIA AWAinya hgpa! haha.. Baju raya pun tobat dah plan dah nak beli sama kaler satu pemily ataupun sama kaler ngan girlpren@boypren kan? (sila angguk kepala 16 kali kepada yg terkena).. hehe.. Orait2, so topik harini timbul disebabkan td tuankedai terbukak traffic source Cerita Kedai Kopi ni n ternampak benda kat sebelah kanan ni?  Cuba tgok yg no.3 tu.. Tempahan mercun 2012? Woaaa... Lani org dah buleh tmpah mercun guna tenet ka? Aku baru tau kot(ketinggalan zaman!)...


Sapalah agaknya gerangan yg nak tempah mercun secara online tu kan? kesian kat dia sebab end up kat blog yg salah.. haha.. B-to-the-W, kawan2 ada yg gatai tangan p beli mercun dak? ADA? ish3... Meh sini aku nak membebel kat hgpa2 yg gatai dok bakaq duet p beli mercun.. Yes, aku tau that raya xkan meriah kalau xda mercun tetapi raya jugak xkan ada org putuih jari kalau xda mercun btoi dak? hehe.. Ok2, meh aku kemukan 3 sebab kenapa adik2 kakak2 abg2 makcik2 pakcik2 xpatut maen mercun...


1. Pembaziran..
  • Dulu masa kecik2 selalu sangat dengaq pepatah org2 tua yg berbunyi "hg toksah dok gatai nak beli mercun tu, bakaq duet ja! hg beli jugak mak kurung hg sebulan"... hgpa besa dengaq x pepatah tu? haha... mstilah besa..  Org yg dewasa mcm makpak kita depa tau yg kita xkan dapat apa pun  faedah from main mercun tu.. sebab tulah depa dok nasihat kita jgn dok beli mercun.. tapi kita yg masih kecik ni tau apa sangat tentang pembaziran kan? mmg wat selumber donno jela.. Pastu last2 nanges sebab xdak duet nak beli aiskem pop... So, jgn bazirkan duet beli mercun! beli aispop xpa.... :)

2.Merbahaya...


  • Ada sapa2 yg xsetuju ka dengan point aku yg kedua ni? perlukah aku berhujah panjang lebaq mengatakan yg playing mercun ni merbahaya? Aku rasa xperlu kot.. meh aku tunjuk gambaq dah la noh.. yg aku tunjuk ni belum yg extreem lagi ni.. aku tau hgpa pun msti pernah tgok dah kan gambaq org putuih jari sebab mercun ni.. So, point aku yg kedua ni berdiri dengan teguh sekali! 



                          
3. Pencemaran bunyi..
  • Aku xmau cakap banyak la.. Ada satu kisah aku nak sharekan dengan kawan2, ada satu malam ni.. malam taraweh ditaman nilam pada tahun2 yg lepaih.. sebelum solat dah dengaq dah PUMPANG-PUMPANG! bunyik mercun berdentum dentam mcm tengah dok perang ja kat luaq tu.. Pastu masa tgah solat, sebelah aku ni sorang pakcik n sebelah lagi org muda lebih kurang aku la.. Nak dijadikan cerita masa dok solat tu masih lagi dok PUMPANG2 kat luaq.. yg sedihnya, tiap2 kali PUMPANG tu pakcik sebelah ni akan menggeletaq sebab terkejut.. Tiap2 kali sehinggala abes taraweh.. Kesian kat pakcik tu weh... jantung dia lemah, depa2 tu plak dok main poking2 tagging2  dengan jantung pakcik  tu.. ish3... So, Itulah bukti pencemaran bunyi from mercun!

Maka benarlah pepatah org tua2 mengatakan " hg toksah dok main mercun, xdak paedah pun kimi oi".. hehe.. Yep, mmg aku main mercun masa kecik2 dulu, n aku menyesal.. sbab tulah aku bagi nasihat ni.. So, duet yg ada tu p beli aiskem pop noh.. ataupun mercun POPPOP.. teehee! :D



Sekian, Wabillahhitaufiq wal hidayah 
wasalamualaikum

  • Share:

You Might Also Like

10 Org Buat Aku Senyum

  1. dei. boleh tempah mercun ka? wakakaa :D salam ramadhan :)

    ReplyDelete
  2. takot maen mercun.. bunga api best la.. hehehe

    ReplyDelete
  3. kat sini biasa bdk2 n dewasa pun adew tau main meriam buluh...uishh sekali dass sampai melantah jemaah yang tengah solat..ada hari tu kitew solat sblh makcik, cian makcik tu melatah dek krna meriam yang tak makan saman tuh...aigoo

    ReplyDelete
  4. saya suke main mercun pop pop pop :)

    ReplyDelete
  5. xpe lah main mercun ketupat je lah..
    huhuhuhu
    klu main mercun pop2... x best

    selamat berpuasa...
    http://lolitafinola.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. @Cik Laure Weng haha... mercun ketupat nnt terbakaq kening.. keh3.. :)

    ReplyDelete

Komen jangan tak komen.. Makaseh :D