Sembang2: Ohh Rohingya... :(

By Kimi Jamai - July 25, 2012

Assalamualaikum..
Kawan2, mlm ni aku jadi tuankedai yg garang bley dak? Tuankedai kopi yg geram tgok saudara mara seislam kita dibunuh n ditindas kat Burma...Hgpa tau dak, bukan aku nak menunjuk-nunjuk tapi masa isu Palestine n Israel tengah hangat dulu, aku punya hangen sampai aku pasang niat nak bunuh Ketua Rejim Zionis dengan tangan aku sendiri.. aku selalu trbayang aku p sana n slamatkan kawan2 n sedara-sedara kita kat sana.. tapi cuma angan2 jela kan.. at least aku ada niat n aku kongsi kesengsaraan depa, btoi dak? 

N sekarang ni tengah panas isu Rohingya kat Burma plak.. Kenapa depa xpuas ati sangat ek dekat org Islam... Mcm2 weh depa buat kat kawan2 kita kat sana.. Beberapa jumaat yg lepas, masa aku otw balik dari solat jumaat, aku dapat sehelai kertas yg menunjukkan gambar2 umat2 islam yg terkorban kat sana... Sedih aku tengok.. Cerita yg aku dengaq, Kerajaan Burma xnak terima puak Rohingya sebagai salah satu etnik kaum dalam negara depa.. Depa dok kata yg Rohingya tu milik Bangladesh..yg Bangladesh plak kata yg puak Rohingya ni dah berkurun duduk dalam Burma so depa milik Burma.. Woi BAngla n Burma! hgpa dok bajet stail apa woi! ingat best sangat ka dok sana.. I believe that if those Rohingyans have any other options, depa pun xmau aih dok sana.. But they dont have the options... They have their whole life stuck in that place.. 

Tadi aku adala tengok satu gambaq ni..Gambaq yg menunjukkan beribu saudara kita terbunuh...Pastu ramai plak yg dok kata gambaq tu fake.. Ok, fine.. gambar tu fake.. But what that is not the point... The point is, isu ni mmg real n the whole world dah tau... So, xkisahlah kalau gambar tu fake pun but the isu is freakin real... Dalam banyak2 org yg komen kat gambar tu, aku tersentuh dengan satu komen ni..


Jom kita translate jadi bahasa melayu...

"Hgpa tatau apa yg btoi2 berlaku kat Orng2 Muslim Rohingya boleh la hgpa kata itu fake n ini fake sebab hgpa tu manusia yg fake..Saya dari burma.. dari kampung kejadian tu..Tanyalah saya tentang apa yg jadik kat sana..yg jadik kat Muslim disana... Saya sendiri boleh jadi bahan buktinya.. Saya kehilangan kakak..adik...dan keluarga.. saya tau betapa pedih rasanya.. Kalau hgpa xboleh buat apa2, jgn gelakkan penderitaan kami.. Doakan kami.."

lebih kurang camtulah luahan hati sahabat kita tu.. Aku saja tulis pasai bnda ni sebab aku dah xboleh nak pndam dah bnda ni... aku xmarah kat kawan2 pun tau, aku cuma geram kat depa tu... Aku harap sangat  suma ni berakhir dengan elok.. kawan2 suma doakanlah yer...Sori noh aku emo sikit malam ni.. 

Assalamualaikum..




  • Share:

You Might Also Like

2 Org Buat Aku Senyum

  1. ngntoknya..jalan2 sini sat..selamat berpuasa

    ReplyDelete
  2. assalam bro.. dialu2kan berkarya berkaitan Rohingya untuk dimasukkn dlm zine Naraya.. zine ni cuma indie ..kalau berminat nk sumbangkan idea sila add aku http://www.facebook.com/naim.fahmi.5 ..deadline pd 8 atau 9 hb ni ..

    ReplyDelete

Komen jangan tak komen.. Makaseh :D