Sembang2: Perkembangan Di Rohingya..

By Kimi Jamai - August 12, 2012

Assalamualaikum..
Salam muhibbah kawan2.. Entry aku kali ni just aku nak kongsikan sedikit sebanyak tentang perkembangan  saudara2 Islam Myanmar sana tu.. Aku pun search la kat googe, dengan harapan akan ada perubahan kearah kebaikkan.. dengan eksaitednya aku menaip.. "Perkembangan terbaru muslim rohingya"...Tapi sedih kawan2.. Aku xjumpa pun perkembangan yg bakal menamatkan konflik kat sana..Yang aku jumpa cumalah cerita2 pembunuhan saudara2 kita kat sana..


Saudara2 kita kat sana merana hidup sebagai pelarian disebabkan kerakusan syaitan yg bertopengkan manusia....Kenapalah pihak2 yg berkenaan  nak halau muslim Rohinya  daripada tanah depa kan? Apa salahnya hidup dengan aman.. kenapa kekejaman jugak yg depa pilih.. Nauzubillah..



Dunia sibuk dok canang Islam tu ganas la.. Muslim tu terrorist la, tapi bila isu mcm ni timbul, kenapa dunia diam... kenapa kena ada diskriminasi yg sebesar tu terhadap org Islam.. Tapi xpa, kami xperlu nak dengar apa yg dunia bebelkan, yg penting ialah apa yg Allah dah janjikan..


Gambar ni menunjukkan sebuah bot yg dinaiki pengawal sempadan Bangladesh tengah dok halau org2 Rohingya supaya patah balik ke Myanmar... Apa pilihan yg depa ada? Patah balik mati... truskan perjalanan dibunuh...  Cuba letakkan kita kat tempat depa, xterbayang penderitaan yg depa alami kan? harap2 ngara kita akan  kekal aman smpai bila2.. amin.. sumber



Untuk pengetahuan kawan2.. Isu Rohingya ni merupakan isu yg paling dahsyat dalam beberapa bulan ni.. lebih dahsyat daripada isu di Syria, Palestin dan Selatan Thai.. kenapa? Sebab Rohingya langsung tak dapat pembelaan daripada dunia... Kalau ada negara yg membincangkan isu ni pun, sekadar perbincangan dalaman ja..sumber.. Sekarang, apa yg kita boleh buat cuma amek tau tentang saudara2 kita kat sana n kalau boleh, doakan depa suma yer kawan2 dan kalau xkeberatan, sebarkan cerita tentang depa.. Aku rasa tu sajalah kot sedikit sebanyak cerita tentang rohingya yg aku nak share ngan kawan2... Tinggalkan pesanan hgpa kat voicemail aku n kepada yg rajin dok tinggalkan pesanan tu, trima kasih sebab anda sangat sporting.. :)

Assalamualaikum

  • Share:

You Might Also Like

6 Org Buat Aku Senyum

  1. kita kena bykkan berdoa ja utk depa..kesian depa kt myanmar..

    ReplyDelete
  2. اللهم انصر الإسلام والمسلمين
    واهلك أعدءك اعداء الدين
    اللهم آمين

    ReplyDelete
  3. Hari tu aku pi smayang Jumaat. Khatib cerita isu pasal benda ni... Seriously, aku pun kesian, sebab depa sesama Islam..namun apakan daya, kita tidak mampu menolong secara langsung...

    ReplyDelete

Komen jangan tak komen.. Makaseh :D