Sembang2: Kenapa Kucing Suka??

By Kimi Jamai - April 16, 2013

Assalamualaikum.
Salam muhibbah.. Sejak dua menjak tiga menjak empat menjak ni terasa berat sangat kepala otak ni.. Bukan berat sebab kepala makin besaq ka makin banyak neuron ka, tapi berat sebab assignments makin seronok meramaikan diri depa.. Depa bertelur dan menetas dengan banyak, tapi xbanyak yang berjaya di habiskan.. Tapi xpa, I believe I can fly, I believe the assigments akan berhenti bertelur dan I believe that I will get everything done.. Akan tiba hari tu.. Hari dimana aku boleh kata "Ok,suma assigment aku dah siap" .. That day will come.. Please come.. *Kedebushh pang!! pang!! tampaq muka.. Toksah dok berangan nak siap assignment kalau malas nak buat assignment kimi oi! 

Ok, tu la benda yang banyak dok bermain dalam kepala otak aku sekarang ni.. Banyak masa dihabiskan dok pikiaq pasal assignments, tapi yang malangnya, sikit masa dihabiskan untuk siapkan assignment2 tu.. Harus diubah. Harus berubah.. Papepun ni aku nak share satu benda ngan hgpa ni.. Hgpa takut kucing dak? Member aku ramai yang takut dengan kucing atas sebab2 yang xdapat depa nak terangkan.. Kucing itu comel, bunyi depa comel, bulu depa comel, mata depa comel, cuma bila berak merata tu mmg xberapa nak comel sangat la kan.. Pokoknya, kucing itu comel.


 So, kenapa ada org takut kucing? *eleh.. hg tu takut lipas lagi merepek.. Hehehehehehehe.. Ok, benda ni sebenaqnya adalah sejenis fobia. Fobia menurut kamus dewan adalah keadaan amat takut terhadap sesuatu.. Fobia ni kadang2 bersebab n kadang2 tu xbersebab pun..It just happen.. Dalam kes takut dengan kucing ni, nama fobia tu adalah Ailurophobia.


Si "dia" aku pun sebenaqnya sangat takut dengan kucing..n dia mmg ada fobia terhadap kucing.. N dia pun tatau kenapa.. hehe.. it is fine with me walaupun aku suka kucing (cewwaahh)... Tapi yang peliknya, kucing sangat suka duduk dekat ngan dia.. Kami pun pelik bin hairan bin ajaib bin curious la kan.. Lagi dia dok elak dari kucing, lagi kucing minat nak p kat dia.. Kenapakah? So, tadi aku terjumpa satu artikel tentang benda ni.. Nak tau kenapa kucing suka p kat orang yang fobia kucing? 

"Ini kerana jika seekor kucing masuk ke dalam sebuah bilik dipenuhi orang. Orang yang sukakan kucing akan memberikan bahasa tubuh yang menjemput kucing untuk digesel dan dimanja. Berbanding si fobia kucing yang akan menunjukkan bahasa tubuh seperti duduk diam, merapatkan tangan dan kaki serta agak kaku posturnya.


Si kucing akan nampak bahasa tubuh serta posisi si fobia kucing adalah sangat kurang faktor mengancam keselamatan, dan akhirnya lebih tertarik kepada mereka untuk diterokai dan disiasat kemudiannya.

Si kucing akan nampak bahasa tubuh serta posisi si fobia kucing adalah sangat kurang faktor mengancam keselamatan, dan akhirnya lebih tertarik kepada mereka untuk diterokai dan disiasat kemudiannya."

Ok, rupanya tu lah sebabnya..Sebab si kucing tu rasa yang org2 yang fobia kucing ni xkan mendatangkan  ancaman kat depa.. ooooo.. tu rupanya sebabnyaaa.. Hehe..tapi aku nak tergelak baca satu komen kat bawah maklumat tuu... 

Brother ni msti fobia gak nii.. XD

Orait, so terjawablah sudah persoalan kami selama ni.. Hehe.. Papepun, kepada kwn2 sekalian, kalau kita tau yang member kita tu takut kucing ka, arnab ka, cacing tanah ka, kutu oink2 ka, n ............ lipas ka, jgnla kita dok usik depa dengan binatang2 tu k.. Kita tatau cmna depa rasa..Mungkin depa akan fobia lagi teruk lepas tu.. Kalau nak usik, usik guna benda lain k.. Orait, tu sajalah untuk kali ni..Kalau nak cek hgpa ada fobia apa2 n nak tau nama fobia hgpa tu, boleh la ke website ini.. 


Assalamualaikum.
******************
Jemput Komen. Ada fobia apa2 dak?

  • Share:

You Might Also Like

18 Org Buat Aku Senyum

  1. ena cukup suka kucing!!!!! kadang2 ena tak faham kenapa segelintir manusia ni tak suka kucing, apa dorg rse sebenarnya bila terserempak dengan kucing.. however, ena harap ena x jadi fobia dengan kucing la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. kalau ena dah suka kucing tu, rasanya xkan fobia dah kot.. XD

      Delete
  2. anis takot lipas ! haha..pernah menjerit dlm dewan kuliah sbb tibe2 ade lipas..malu2 ble terigt balik..haha :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. jerit dalam kuliah? suma org dengaq la yer? haha.. lawak2..XD

      Delete
  3. terjawab lah sudah persoalan yang selalu dok ada dalam otak ni pasai orang tak suka kucing ni . hee tenkiu untuk info ni :)

    #masa kecik kecik dulu pernah ada brontophobia : fear of thunder / lightning .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 shida.. samalah, kimi pun takut thunder gak dulu.. n sekarang.. XP

      Delete
  4. suka sangat kucing! haha.. setuju2.. kawan2 yg takut kucing kan, mesti kucing tu nak lagi dekat ngan diorang..
    Hana tak takut lipas, katak, tikus semua tu.. takut benda jeli2 macam cacing dan geng2 cacing.. camtu la.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah.. ramai yang minat kucing ni..Hehe.. hana sama mcm mak kimi, dia takut cacing gak..XD

      Delete
  5. alaaa aku baru t'pk nak wat n3 sal ailurophobia ni bila nampak kat fb..kih3...

    tu yang aku bengang,,aku punya la sayang kat natang kucing ni,,,dia dok nak p jugak kat kawan2 aku yang takut kucing..haippppp

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha... xpa2, hg buat ja entry pasai ni, kot2 hg ada info2 tambahan.. Hehe.. X)

      Delete
  6. hehe.. kucing mmg comel..tapi tak berapa nak ngam sangat..tapi tak ada la sampai fobia..ahahah
    lepas ni kalau jumpa kucing kena buat2 acah2 kacau karang dia dekat..bahaya.. ngeh ngeh ngeh...

    sya n wanita seluruh dunia mesti ada fobia ni-->Obesophobia/ Pocrescophobia (fobia berat bdn bertambah..ahaha) :P

    well bro.. sya pun ada bt entry pasal fobia..dah lama

    http://nanaownlife.blogspot.com/2011/12/fobia-1.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. Obesophobia tu rasanya mmg ramai yang ada.. XD Thanx for sharing yer nana.. :)

      Delete
  7. aq suka gila dgn kucing..nseb aq agk baik sbb kwn2 aq yg lain pn ska dgn kcing. da la jgk yg mmg nmpak kucing,tros cabut lari mcm nmpk rimau.hahahhaa..time 2 la lagi syok nk sakat depa.kekekekeke

    ReplyDelete
  8. saya suka-saya suka !! kucing antara binatang yang dipandang mulia dalam agama Islam . Nabi Muhammad s.a.w pun pun sayang kucing jugak ^^

    ReplyDelete
  9. Takut nk ngajar student u..... :(

    ReplyDelete
  10. Saya sangat sukakan kucing....tapi kucing tak sukakan saya....kenapa

    ReplyDelete

Komen jangan tak komen.. Makaseh :D