Apa Guna Aku Blogging?: Fikir. Fikir. Fikir

By Kimi Jamai - May 04, 2013

Assalamualaikum.
Salam muhibbah..  "Apa guna aku blogging" ni merupakan section baru dalam blog aku ni.. Dalam section "apa guna aku blogging", aku akan kongsikan sedikit sebanyak kelebihan-kelebihan yang kita boleh dapat dengan berblogging.. Apa yang aku kongsikan ni adalah semata-mata berdasarkan pengalaman aku sendiri sebagai blogger yang masih lagi noob... So, kalau ada pendapat aku yang berlainan dengan hgpa tu, harap faham lah yer.. Ni just berdasarkan pengalaman aku yg masih noob. :)



Semenjak aku terlibat secara tegar dengan dunia blog ni (which started last year), aku selalu berfikir. Bukannya bermaksud sebelum aku terlibat dengan dunia blog ni aku xberfikir langsung, tapi bila dah ada "bond" dengan blog ni, aku selalu berfikir tentang benda apa yang nak diceritakan kat sini.. Seboleh-bolehnya aku xnak biarkan blog aku ni sunyi.. Sunyi dari visitors tu satu hal, tapi yg aku titikberatkan ialah sunyi dari entry2 baru.. 




Yep, aku akui yg xramai pun yg datang ke blog aku ni setiap hari, tapi aku jugak tau yg ada org yg akan datang berkunjung setiap hari *ayat berbaur perasantan ni.. haha.. n sebab tulah aku sentiasa fikir, benda apa yg nak aku kongsikan dengan orang2 yg selalu datang ke blog aku ni.. Dalam aku xperasaan, ada banyak kebaikan2 yang aku dapat bila aku pikiaq "cerita apa nak update harini ek?".. Antaranya:

  • Aku jadi lebih aware tentang isu semasa ataupun trending yg tengah dok tersebar especially  yg tengah tersebar kat internet.
  • Aku jadi lebih kritikal dalam melihat benda. Contohnya bila dah xdak idea tu, cerita pasal tuala, sejadah, botol air pun bleh jadi entry.
  • Aku akan teringatkan perkara2 menarik yang pernah terjadi dalam hidup aku masa kecik2 dulu yg selama ni aku malas nak ingat.. Contohnya cerita tentang aku hampir putuskan jari sorang perempuan ni.. 

Jadi lebih aware, look at things more critically, and dapat asah otak untuk ingat perkara2 yang dah lama lepas.. So, those are antara benda2 yang aku rasa aku dapat secara tidak langsung dalam aku dok memikirkan cerita2 baru untuk dikongsikan kat sini.. Hehe.. n yang paling penting sekali ialah, aku berfikir.. Otak kita ni, lagi kita gunakan, lagi dia tajam.. So, selain daripada memikirkan hal2 study, aku jugak dapat asah otak aku memikirkan hal blog aku ni.. 



Kesimpulannya, blogging ni ada banyak kebaikannya and salah satunya adalah dia buat kita selalu berfikir.. :) Hgpa pun rasa mcm aku ka? Kalau ya, kita geng! Gimme 5 sikit.. Haha.. Ok, tu sajalah yang aku nak kongsikan kali ni.. Apa guna aku blogging? nah dah dapat satu jawapannya.. So, thats all for now..Thanx for reading.

Assalamualaikum
*****************
Jempu Komen

  • Share:

You Might Also Like

18 Org Buat Aku Senyum

  1. :) dalam meeting ngan bos aku smlm..
    dia kata kalo kita jd tourist.. baru kita alert dengan persekitaran kita..
    tapi time kita drive pergi kerja.. mana ada kita pandang kira kanan tgk sekeliling.. so dalam ape2 pun keadaan kita kene anggap diri kita ni sbg tourist.. baru akan ada awareness..

    ReplyDelete
    Replies
    1. A'ah.. betul tu.. Kena anggap yang perkara di sekeliling kita penting untuk kita, baru kita akan aware. :)

      Delete
  2. eh.. org sg petani rupanya.. sama la kita.. heee.. :P

    ReplyDelete
  3. betul tu.. dgn jd blogger cepat dapat tahu perkara2 yg berlaku di sekeliling.. kalau tak dulu tunggu baca papper or tgk berita aje lah hehe

    ReplyDelete
  4. yeah ! setuju dengan Kimi ! :D

    ReplyDelete
  5. gimme chips more , boleh ? lapaq nieh . hehe xD

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. chipsmore? orang xlayan chipsmore dah sekarang.. XD Btw, gambaq baru tuu.. fewiit..

      Delete
    2. huh ? x layan dah ? hurmmm . alaa, gambaq dri FG ja !

      Delete
  6. Tujuan aku berbelog ialah.... *nak mimpi jd princess


    hahaha. weh, balik cuti awai sikit. boleh kita ramai ramai gi konvoi ! hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi tujuan dia xmau kalah noh... Haha.. Aku balik bulan 6 ni la as oi.. lambat lagi.. :(

      Delete
  7. Assalam, salam ukhuwah dari bunda...selamat berblog, berbloglah dengan berhemah..

    ReplyDelete
  8. berblogging untuk membuang masa....hahahaha

    ReplyDelete

Komen jangan tak komen.. Makaseh :D