Pengalaman: Apa itu Gigi Graham Bongsu?

By Kimi Jamai - May 07, 2013

Assalamualaikum.
Peringatan: Entri ni agak panjang dan mungkin akan meloyakan sesetengah dari anda.
Salam muhibbah.. Dua tiga hari ni, gusi dekat gigi graham aku dok rasa sakit len macam jaa.. Mula2 tu just sakit2 cmtu ja, tapi lama2 dia jadi bengkak plak gusi tu.. Pastu makin truk aku nampak macam ada bisul plak dah kat gusi aku ni..Rasa xberapa nak selesa la kan.. Risau pun ada sikit.. Plus, dekat bahagian gusi belakang gigi graham aku yg hujung ni, aku nampak macam ada gigi baru nak tumbuh.. tapi tataula btoi ka dak, sebab aku kan dah 20, aku ingatkan gigi dah xtumbuh dah dalam lingkaran umur mcm aku ni *cakap mcm dah tua sangat jaaa... So, aku pun try la google tengok kot2 ada petua nak hilangkan sakit gusi aku ni..



Google punya google, aku terjumpa satu gambaq ni, gusi dia jadi sebijik mcm gusi aku..And dalam gambaq tu pun ada gigi graham yang mcm baru nak tumbuh dekat gusi yang tengah sakit tu.. So, aku pun klik la situ.. kat gambaq ni ha.


Ini bukan gusi aku tau.. Maaf kalau ada yg terloya.. 


Lepas klik kat situ, aku dibawak ke satu laman web ni, berkaitan dengan gigi2 punya problem.. Rupa2nya, menurut website tu, apa yang tengah aku alami ni, dinamakan pertumbuhan Gigi bungsu / wisdom teeth/ geraham ketiga/ impacted teeth. Gigi ni memang selalu tumbuh dalam lingkaran umur 17-21..  Antara gigi yg last tumbuh.. 



Menurut website tu, kalau gigi garham bongsu ni tumbuh secara tak sempurna, banyak kesan2 yang buruk boleh terjadik..  Menurut website tu, apa yg dimaksudkan dengan tak sempurna tu ialah gigi tu tumbuh di tempat yg salah...Bila aku tengok kat gigi aku, mcm lebih kurang ja dalam gambaq yg first tadi tu..Rasanya gigi aku ni mmg dah salah tumbuh dah ni.. Aku dok cuak gila dah time baca tu.. Mana x cuaknya, kesan2 negatif yg berkemungkinan terjadi tu sumanya mcm ngan apa lagi.. hgpa nak tau  dak apa kesan2 yg boleh terjadi kalau gigi tu tumbuh xsempurna? meh nak tunjuk..

Jangkitan Kuman.

Gigi yang lain boleh dislocated.

n paling scary, boleh kena TUMOR kot.

Ada lagi beberapa kesan yg boleh terjadi..  Sapa xcuak ooi.. haha.. Boleh kena TUMOR kot.. Serius risau .. Lepas tu apa lagi, aku yang xpernah langsung p ke Pusat Kesihatan Universiti ni pun terpaksalah merajinkan diri pergi ke PKU tu.. Lepas dah amek number giliran apa suma, aku pun masuklah g check... Nak tau apa doktor kata?




Alhamdulillah.. Menurut doktor tu, yg tengah tumbuh kat gigi aku ni mmg gigi garham bongsu tu.. tapi dia xda apa2 masalah, so xperlu risau.. Sakit n bengkak2 sekitar gusi tu mmg normal kalau ada gigi nak tumbuh.. Lega truk bila dengaq doktor tu cakap cmtu.. Lepas tu, aku pun g lah keluaq amek ubat...




Lama gila dah xdapat ubat cmni.. 

Lepas tu, apa tunggu lagi, balik kolej la.. Hehe.. So, itulah ceritanya..  Kepada yang nak tau lebih tentang masalah2 gigi ni boleh la p ke website ni, DentiaDental.. Kat situ ada mcm2 maklumat pasai gigi..  So, kepada yang rasa2 mcm dok sakit gigi ka, dok nampak mcm ada gigi baru nak tumbuh kat belakang graham tu, silah berjumpa doktor hgpa k.. Takut2 ada effect buruk yg kita tatau.. Itu sajalah yg aku nak kongsikan.. Rasa mcm panjang nak mampuih ja entry kali ni..tapi tadi aku dah bagi peringatan kan.. hehe... Thanx la sebab baca sampai habeh k.. :D

Gambaq xda kena mengena.. XD Btw, kena jaga gigi dari kecik.. 


Assalamualaikum.
*******************
Jemput Komen.

  • Share:

You Might Also Like

36 Org Buat Aku Senyum

  1. kalau umur lebih daripada 21, tp gigi bongsu tak tumbuh lagi.. ade problem tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya xda masalah, tapi nnt msti akan sakit masa dia tumbuh tu..

      Delete
  2. haha kelakar plak bila baca. saya pun dulu mcm tu. cuak tapi xpi pun jumpe doktor. bnyk baca pasal gigi bongsu. sekarang tinggal sebatang je lagi. Ade sekali tu nak tumbuh sampai demam2 sbb sakit sangat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. saya pun ada demam gak aritu, tapi tataula plak pasai gigi ni.. haha

      Delete
  3. mak dulu pernah cakap kalau gigi graham bongsu nak tumbuh , memang rasa sakit sesangat . ada yang sampai tak boleh tidur malam . uish , takut jugak nak ngadap pertumbuhan gigi graham bongsu ni o_O

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg xsenang duduk shida..tapi alhamdulillah la kimi kena ni xteruk sangat..still boleh tido malam.. :)

      Delete
  4. alamak. tkot plak. Gigi bongsu kite belum tumbuh lagi >_<

    ReplyDelete
  5. kimi, nanti dtg la klinik aku..membe punya psl..2x ganda..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cis..haha.. bertuah punya mmber..2x ganda hg bagi aku... bagi free laaa.. :D

      Delete
  6. hahaha...kita sama...tp x de smpai jmpe dktor lg...dok main sakit...pas tu ilang...kalo sakit lg skali, g jmpe doktor buang terus gigi ni...

    ReplyDelete
  7. dr kata normal, kimi yang terlalu takut. takpa2 jangan nangis nah dik. sob..sob

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.. mana ada nanges laa.. just risau kot2 ada kesan2 sampingan yg pelik2...hehe.

      Delete
  8. waduhhhh serammm nengok gambor di atas.. mak dara pon ada problem juga nak kena buat root cannal tak lama lagi.. org kata mmg sakit tak hengattt procudernya.. wish me luck ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Root cannal? lagi dahsyat tu.. smoga sumanya baik2 saja yer makdara.. :)

      Delete
  9. ohemji.. geli tengok gambar2 tu. tapi tak semua lah.. certin jek. hehe. ucapkan selamat datang pada si bungsu. haha

    ReplyDelete
  10. e'eh, muka sama la dengan kimi..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. yg kecik tu anak sedara kimi.. hehe.. XD

      Delete
  11. alahai..ngerinya aq tngok klu yg ada kaitan dgn gigi ni.
    la ni ok x lagi gigi ang tu?

    ReplyDelete
  12. Wasalam.. Baca ayat2 Kimi pun buat aida seriau dah, ngilu gigi rasanya. hehe. Teruk jugak eh kesan dia? sampai peringkat tumor, tang gigi boleh jadi dislocated tu pun risau gak.. buruk haih. haha.. So sekarang dah sihat belum gusinya tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah sekarang dah beransur sihat..hehe.. Kalau aida tumbuh cm kimi ni, jgn tunggu lama2 k.. trus g jumpa doktor dulu k.. :)

      Delete
  13. comel dak doktot tu ? COMEY !

    ReplyDelete
  14. alaa siannya..sakit gigi ya..orang tua-tua cakap kalau tumbuh gigi bongsu tu kiranya dah besaq dah tu, dah leh khawin dah..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. so dah boleh kawen la ni? tapi duet saya xcukup lagi ni.. haha

      Delete
  15. thanks untuk info ni.
    saya pun tgh sakit gigi sampai demam
    ada gigi baru nk tumbuh juga
    huhu :(

    xoxo
    S

    ReplyDelete
  16. TOLONGGGG....SAKITNYA GIGI NI JADI SAKIT PADA 30.10.2013 JAM 5PAGI.....SAMPAI SKARANG SAKIT AG

    ReplyDelete
  17. eh nk tya, ble gigi tu nk tumbuh akn ad jrk antra gusi gn gigi hjung skali ke?
    kt pku upm oke x servis? kna pg cpt2 ni

    ReplyDelete
  18. Ni dah sampai seminggu dh ni duk sakik...mcm mna ni. Tkt la jgk..

    ReplyDelete
  19. Aku umo 29 pon tumbuh Gigi bongsu. ....peritttt

    ReplyDelete
  20. Sy umur 17 , skarang ni sy bengkak gusi kat hujung tu sbb nk tumbuh gigi bongsu , ya allah sakit tu jngan ckap la memang sakit giler smpai bnyak hari dh sy kurang tido plus menangis tak berlagu huhuhu dh la minggu depan sy exam n tahun ni sy spm , dh bnyak dh makan ubat tahan sakit la n dh pergi dentist tapi dia ckap klau umur 20thun still xtumbuh jgak baru dtang n dia nk cabut tapi nk kena tunggu 20 tu mmg lmbat la lg , terpaksa makan ubat la klau mcm tu tpi sy xnak sbnarnya sbb tkut trlampau bnyak ubat tpi xde pilihan sbb sakit sngat������

    ReplyDelete
  21. Sy umur 17 , skarang ni sy bengkak gusi kat hujung tu sbb nk tumbuh gigi bongsu , ya allah sakit tu jngan ckap la memang sakit giler smpai bnyak hari dh sy kurang tido plus menangis tak berlagu huhuhu dh la minggu depan sy exam n tahun ni sy spm , dh bnyak dh makan ubat tahan sakit la n dh pergi dentist tapi dia ckap klau umur 20thun still xtumbuh jgak baru dtang n dia nk cabut tapi nk kena tunggu 20 tu mmg lmbat la lg , terpaksa makan ubat la klau mcm tu tpi sy xnak sbnarnya sbb tkut trlampau bnyak ubat tpi xde pilihan sbb sakit sngat������

    ReplyDelete
  22. Saya sedang menangis sekarang tidak dapat tidur sebab sakit sangat gigi nii 😭😭😭

    ReplyDelete

Komen jangan tak komen.. Makaseh :D