Tips: 2 Tips Untuk Terus Bersemangat Berblogging..(My view)

By Kimi Jamai - August 10, 2013

Assalamualaikum.
Salam muhibbah.. Haaa amcam raya taun ni? manyak syiok ka? Duit makin bertambah ka makin menipis? Berat badan toksah dok tanya la kan, kompom2 meningkat dua tiga puluh kilo.. Hoho.. xpa, nnt lepas raya pakat2 la diet balik.. Hehe.. Dalam entri kali ni aku nak berkongsi sikitlah tentang tips mcmna xmau hilang mood berblogging.. Tips yg aku nak kongsikan ni hanyalah pendapat dan pandangan aku berdasarkan apa yg aku dah lalui sepanjang dok blogging ni.. Aku ni bukanlah expert mahupun otai apatah lagi nak digelar pro.. aku cuma blogger biasa yg nak kongsi sikit cerita dengan kawan2 blogger yg lain..So, kalau apa yg aku tulis ni berbunyi seperti tips yg xberapa nak tepat tu, harap dimaafi lah yer.. ni sekadar pandangan dan pendapat sahaja..Here are some tips mcmna xmau hilang mood & semangat blogging (perspektif blogger baru).

1.Lakukan Perubahan.
Sepanjang aku berblogging ni, dah berpuluh kali aku hilang semangat dan mood nak blogging.. Rasa malas lah, boringlah dan rasa mcm syok sendiri pun ada kdg2.. Dan setiap kali tu jugaklah apa yg aku buat untuk mendatangkan balik semangat aku tu is dengan cara buat sedikit perubahan kat blog ni.. Xkiralah samada perubahan besaq mahupun perubahan kecik.. Perubahan yg aku maksudkan kat sini adalah dari sudut luaran blog ni.. header, template, widget dan sebagainyalah.. Aku sendri pun dah lost count of how many templates yg aku dah tukaq, how many headers have i made.. Haha.. Yg aku tau, setiap kali lepas tukaq tu, mood blogging tu mai balik..  meh tengok header yg masih ada lagi dalam simpanan aku..









Tu baru sikit.. ada belambak lagi dalam simpanan aku dan tu baru header, belum masuk template2 lagi, tudia2 , tapi aku rasa kalau xtunjuk semua pun  hgpa faham kot apa yg aku nak sampaikan ni..Mesejnya, aku mmg perlu lakukan kalau xbanyak, sedikt perubahan untuk aku keep my blogging mood going.. Kalau x, layu.


2.Terjah Blog2 Berjaya.
Ni pun selalu aku buat. Bila rasa "malas dan rasa macam blogging ni buang masa" datang, aku akan jelajah blog2 yg dah berjaya menempah macam2 kejayaan untuk menaikkan balik semangat aku.. Aku ni jenis yg cepat boring dengan sesuatu benda, dan terus terang aku cakap, blogging ni adalah salah satu hobi yg paling lama aku pernah buat.. Dulu aku minat melukis, tapi lepas tu stop.. Banyak lagilah benda yg aku minat dan lepas tu aku stop.. Tapi blogging ni sampai sekarang aku masih lagi xstop (oops ter-off topic).. So, bila aku rasa mcm aku dah tinggai blog ni x terupdate untuk satu jangka masa yg agak lama, aku akan teringatkan mereka2 yg dah berjaya dari pelbagai aspek dalam dunia blogging ni.. Berjaya buat duit, berjaya buat kawan, berjaya itu dan ini lah.. Ramai sebenarnya yg menjadi inspirasi aku, antaranya norfanil.com , ariffshah.com, dan banyak lagilah.. Broframestone.com dan denaihati.com mmg tiap2 hari msti bukak.. Haha.. Antara yg aku paling kagum adalah empire Ohmedia.com.my (Justkhai.com) yg dah mmg gah sekarang ni kat Malaysia.. Those people berjaya bermula dengan tapak2 kecil yg mungkin aku sedang lalui sekarang.. Hehe..Blogger2 baru mcm aku ni memang memerlukan sumber inspirasi untuk dijadikan contoh dan panduan..







So, tulah dua tips yg aku selalu guna bila mood blogging aku ni kelaut china selatangg.. Papepun, ni adalah merely based on pendapat aku sahaja.. Saja nak kongsi2 kat sini.. Kalau rasa xreliable tu, aku paham.. :) Im learning, we are learning kan? Im just sharing a bit of my learnings here.. Hehe.. Orait, thats about it for now..

Assalamualaikum
***************
Jemput Komen

  • Share:

You Might Also Like

0 Org Buat Aku Senyum

Komen jangan tak komen.. Makaseh :D