TIPS: Sapa Marah Cepat tua.. :D

Smiley
Assalamualaikum warga alam maya sekalian.... 
hgpa apa habaq? kalau habaq baik, sila tadahkan tangan n say Alhamdulillah.. :) kalau ada yg dok selsema, demam , batuk2, kencing xlawas, kencing berdiri, kencing manis (bnyaknyaaaa kencing!), die-betes (betis mati?), darah tinggi rendah dan lain2, hgpa pun kena angkat tangan n say Alhamdulillah... kenapa? sebab kita suma masih bernapaih n masih diberi peluang untuk rasa nikmat sembuh and jugak dibagi peluang untuk bertobat.. ok3, harap muka hgpa suma tgah tersenyum sekarang ni... senyum mcm ni :D atau :) tau...

marah
Emoticon

kenapa kita rasa nak marah org lain...mcm2 benda la  kan yg bley buat kita marah seseorang tu..kalau mcm aku, aku akan marah kalau ada org libatkan aku ngan bnda2 berkaitan ngan fitnah memfitnah ni...dan mcm mcm lagi la kan...mcm2 bnda boleh sebabkan perasaan marah  timbul dalam seketui daging dalam badan kita yg dipanggil liver ( hati) ni... ada yg kita boleh bndung n ada yg xboleh.. Soooo, malam ni eden hondak mongajar ekau2 somua cora-cora hondak mongawal porasaan morah yg dah dok buat kocau didolam hati hgpa tu...(sori kepada org2 negri9 kerana mrosakkan bahsa anda)

Emoticon
First skali aku akan listkan cara2 nak hilangkan marah menurut cara Islam.. Mungkin ada antara hgpa2 yg dah tau bnda ni tapi aku nak habaq jugak supaya hgpa xlupa.. boleh ka dak? boleh kan? ok so, lets find out...


  •  Ubah posisi duduk.“Apabila salah seorang daripada kamu marah, dan ketika itu ia dalam keadaan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Kerana hal itu akan menghilangkan marahnya. Dan kalau tidak, maka hendaklah ia berbaring” (Riwayat Muslim)
  • Ambil wudhuk.Marah itu datangnya dari syaitan, dan syaitan itu diciptakan dari api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu apabila salah seorang di antara kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk” (Hadis riwayat Abi Daud)
  • Meminum air
  • Berdiam diri apabila marah
  •  Menyampaikan kemarahan secara positif
  • Bawa bertenang dan tarik nafas dalam-dalam
  • Keluar dari rumah

Emoticon
orait, td tu adalah cara nak hilang rasa marah hgpa menurut cara islam..nak tau cara aku plak dak..cara ni aku akan gunakan bila aku marah n aku risau kot aku akan melepaskan das2 penumbuk ke muka org yg aku marah tu so aku pun melakukan perkara2 yg berikut..( penting diingatkan bahawa aku buat bnda2 ni kadang2 ja tau..bukan tiap2 kali aku marah aku buat cmni tau)..


Bayangkan benda2 lawak.

  • kalau aku mmg dok geram sangat, aku bayangkan ja yg si org yg aku marah ni tgah dok buat tarian goyang punggung si SinChan tu..haha..hgpa tau kan tarian SinChan tu?  tobat aku xjadik marah..



Anggap Org yg aku tgah marah tu Hilang Akal seketika..

  • bila aku anggap org yg aku tgah dok marah tu hilang akal seketiak ( ehh! seketika..),  rasa marah dalam hati ni akan slow2 surut n akan timbul plak perasan kesian kat org tu... hoho... (plik kah aku?)



Cari dinding Berdekatan dan lepaskan peluru Tumbukan Rasengan Chidori Cincau kat dinding tu..

  • cara ni agak menyakitkan la tapi mmg sangat berkesan...lepas2 tumbuk tu, hilang trus perasaan marah untuk 4 hari setengah..kah3..



Patahkan kayu2 yg slim..

  • cara ni kalau aku marah versi outdoor la....cari kayu yg agak2 aku boleh patahkan, aku amek pastu patahkan la dengan apa cara sekalipun.. geram punya pasai kayu jadi mangsa..



Bayangkan muka anak sedara aku n kucing aku yg comei tu..

  • bila tringat gelagat anak sedara aku atau pun kuceng aku truih xjadi marah sebab dok bayangkan aksi2 depa yg sangat kiut tuuu..hoho...

worait2...aku rasa tu sajalah kot yg aku ingat.. Marah ni satu bnda yg xberapa nak sedap n xmanis btoi dak? kalau kita marah, muka kita msti muncung, masam, pahit, payau, n macam2 lagi muka2 yg xberapa nak ensem dibuat masa kita marah kan? so, sama2lah kita elakkan marah n cuba salurkan marah tu dengan cara yg btoi noh... Tapi kadang2 kita mmg perlu marah supaya org x permainkan kita n airmuka kita x dipijak dan dilenyek2 seperti roti canai yg tercicir di tepi jalan...tapi biarlah bertempat...
thats all for tonite..

kurangkan marah, tingkat senyum..
assalamualaikum...
Tuzki Bunny Emoticon
jgn marah nnti kena jual!



cuba teka gambaq apakah ini?(klu, penumbuk aku!)





 

Kimi Jamai | Building Me. Copyright © 2008-2014 | Powered by Blogger