Tips: Petua Awet Muda.

By Kimi Jamai - April 25, 2016

Assalamualaikum,
People say, You are as old as you feel.. Its true. very true indeed. Tapi kata-kata tu is applied to the spiritual/psychological part of yourself only. Betul tak? Sebab tak kira semuda mana pun kita cuba untuk rasa, tubuh fizikal kita tetap akan menua. Kedut tetap akan muncul. Gigi tetap akan rapuh dan jatuh. Badan tetap akan membongkok.. Or. Is it though?  Yes it is.. Proses penuaan pasti berlaku, dan walaupun kita tak boleh nak hentikan proses tu dari berlaku, kita masih boleh buat sesuatu sebenarnya untuk perlahankan kadar kelajuan proses itu.. Dalam entri kali ni, aku kan kongsikan sedikit tips nak kekal awet muda yang aku dapat daripada pemerhatian aku terhadap mak aku sendiri. No no no. ini bukan sebab aku takdak idea nak tulis apa kat sini mahupun sebab aku malas nak baca kajian2 saintifik yang ada kat luar sana.. Nope. Bukan sebab tu. Tapi sebab aku sendiri dpt tengok macamana mak aku nampak muda jauh dari umur dia. Dan bukan aku sorang ja yang cakap cmtu, tapi ramai lagi yang setuju.. Kalau nak bandingkan mak dengan rakan2 yang sebaya dengan dia, mmg nampak perbezaan yang jelas..Kawan-kawan dia ramai yang dah beruban, gigi dah reput2 dan paling tak sedap nak sebut, penyakit dah berangkai-rangkai. Alhamdulillah mak masih selamat dari semua tu. So, apa yang jadi amalan mak?

1. Minum air campuran Kurma+Kismis+Daun Pegaga setiap pagi. Aku taktau sejak bila dia start amalan ni.. Tapi it was quiet a long time ago.. Aku percaya yang sikit atau banyak, mesti amalan dia yang ni ada memberi kesan jugak dekat keawet-mudaan dia ni. Nnt kita sama2 rungkai apa sebenarnya khasiat disebalik semua campuran dalam jus yg mak dok minum ni.

2.Jangan kerap minum ais. Mak kalau waktu makan, dia mmg jarang sangat minum air sejuk. Kontradik sangat dengan anak dia ni yang memang penggemar air sejuk kronik. To be honest, I believe I need some kind of a therapy to save myself from this addiction.. Anyway, back to Mak, yeah dia memang tak gemar minum ais.. Mungkin itu rahsia gigi dia masih tahan kuat. I dont know.

3.Makan all sorts of ulam every meal. Every single meal. Menurut mak, mak memang suka makan ulam sejak dari kecik sampailah sekarang. Ulam raja, petai, jering, daun mengkudu, ahh semua jenis ulam la dia taram.. haha.. Kadang tu, dia makan nasi berlauk ulam sahaja dicicahnya dengan budu. This must have something to do with her being awet muda.

4. Jangan lap air wuduk. Aku selalu lap muka aku setiap kali lepas ambik wuduk and kalau mak perasan, mak akan tegur jangan lap air wuduk tu. Banyak kelebihan air wuduk tu kata mak.. So, itulah sedikit yang aku boleh kongsikan on tips awet muda ni.. I dont know whether this is scientifically correct or not, but this is what I observe from my mom. Orait. hope this help u guys somehow. See you tomorrow.

Cuba teka umur mak.


  • Share:

You Might Also Like

0 Org Buat Aku Senyum

Komen jangan tak komen.. Makaseh :D