Sembang2: Cerita Atas Bas?

By Kimi Jamai - October 16, 2012

Assalamualaikum...

Salam muhibbah kwn2... Sepanjang aku bergelar student UPM ni (sepanjang la sangatt kan),antara aktiviti yg paling banyak aku buat ialah naik bas... Hehe..  Xpercaya? nah cuba tgok senarai aktiviti2 aku kat sini... (Selain daripada solat 5 waktu sehari semalam k)..

1.Tengok Movie, Drama, Kartun dan sebagainya...
2.Online.. Baca artikel on9, journal, akademik stuff ( im totally lying.. Its Facebook mostly).
3.Makan, minum dan process penyahtinjahan..
4.Pergi kelas..
5.Naik bas..


So, tu la antara top 5 bnda yg paling banyak aku buat.. Study? owh.. study berada di tangga ke-6.. Hehe.. lepas tu comes basuh baju...Ok2, jgnla kata aku pemalas nak study.. Aku study dengan cara aku sendiri.. ( alasannnn).. Orait2, So where were we? Oh ya.. n about the bas.. Seriusly x tipu, mmg kerap aku naik bas kat sini.. Sbabnya dah mmg xda pilihan lain.. Budak2 first sem mmg kena naik bas... Kalau nak naik kenderaan kena tunggu sem lain...  Papepun, aku suka pengalaman naik bas ni sebab macam2 jenis manusia aku boleh tgok atas bas... Macam2 gelagat.. mcm2 ragam... (Aku pun sekali la beragam-ragam dalam bas tu..)

Kalau naik waktu pagi yg suma pakat ada kelas pagi tu mmg havocc nokhorommszzz.. Bas nak g kelas tu dah rupa bas nak g konsert JASTIN BIBIAQ.. Penuh n padat dengan manusia.. Especially perempuan.. Kenapa penuh ngan perempuan?Hgpa boleh tanya lagi noh... Dah bdak2 lelaki pakat dok merempit n hisap itu ini n xnak masuk universiti.. Thats why la bas penuh ngan perempuan.. Sebab lelaki mmg xramai pun kat universiti.. haha.. Ok2, tu dah nak melalut kemana dah tu.. So, pagi yg havoccc, bas yg penuh... Pagi style pagi.. Tengah hari style tgah hari.. balik kelas style lain plak.. hehe.. So jom kita tengok sikit style pengguna2 bas yg aku dok perati ni... Jom3!!



1.Mr/Mrs Kepohh..
Mr/Mrs Kepoh hgpa xpayah nak cari dah atas bas tu.. Boleh dengaq dia dok bersembang ngan mmber kiri kanan dia... Xkira dah org nak pkiaq apa.. Bas itu dia yg punyaaa.. Haha.. Abeh segala cerita pak pandir pak kadok keluaq yg bestnya satu bas boleh dengaq si tukang penglipurlara bercerita.. But dont worry, hak bersuara itu hak semua.. So, cakap jelaa.. Boleh menceriakan lagi suasana dalam bas tuu.. Lgipun, aku pun pernah gak jadi Mr Kepoh ni..




2. Mr/Mrs Yg Duduk Sebelah Mr/Mrs Kepoh n Dia x Selesa...

Mr/Mrs ni pun senang ja nak notice.. Tgok Mr/Mrs Kepoh n tgok org kat sebelah dia.. Kdg2 Org ni kelihatan sedikit annoyed by kekepohan kawan kat sbelah dia n kdg2 dia ni akan give a fake smile yg mmg obvious.. Hehe.. Sapa pernah jd mcm ni? Bukan apa, sebenaqnya dia ni xkisah pun nak menyembang ngan kawan sebelah tu, tapi jgnla sampai satu bas boleh dengaq..




3.Mr/Mrs Lambat Ke Destinasi..
Orait, this Mr/Mrs is easy to trace... Muka yg gelisah, Kerap memandang kearah jam tangan ataupun hp, Muka mcm tension sikit, n kelihatan seoalah-olah dia marah kat driver bas for going to slow.. Pernah jadi kat hgpa dak? Gebangla kalau xpernah kan.. Aku mengaku aku pernah( pagi tadiiii).. Maybe this person tgah kalut nak ke kelas yg dia dah lambar for sejam lebih or maybe dia tgah lambat nak jumpa awek dia yg garang yg dah tunggu dia sejam lebih.. Or maybe dia just dah xtahan nak terkencing... Hehe.. So, jgn g pressure dia kalau kita terjumpa kwn2 kita yg menujukkan simptoms2 cmni k.. Just give them some space.. :)




4.Mr/Mrs Nyanyi Bersama Radio Bas..

This is totally me.. Dengaq ja lagu yg aku suka di-play kat radio bas tu mmg terkebil-kebil mulut ni nak nyanyi sekali.. Tapi bukan aku sorang ja...Ramai ja yg suka sing along kat atas bas... Normal la kan? Ada yg just terkebil-kebil.. Ada jugak yg nyanyi dengan penuh penghayatan dan konsentrasii.. Haha.. dua2 pun aku pernah buat.. 




Mr/Mrs Letih n Just Need To Sleep
Kalau yg tertidoq truih atas bas mmg jarang la nak jumpa..tapi yg letak kepala n pejam mata tu mmg pemandangan yg normal kat atas bas... Biasalah tu, walaupun xbnyak keluaqkan peluh, tapi belajaq is quite tiring.. Sebab apa? Sebab kita gunakan otak untuk pikiaq... N otak pulak gunakan apa untuk pikiaq? Tenaga.. Thats why la bila abes kelas ja rasa letih lapaq n so on.. Sebab kita dah gunakan tenaga... So, xpelik la kalau muka org yg baru abeh kelas pukui 6/7 petang tu mcam muka org yg letih tahap gila2.. (tp kdg2 tu just buat over jaa..hehe..)




Mr/Mrs Handphone 24/7
Zaman skang ni suma org dah ada smartphone kan? (kecuali org yg tgah dok taip entry ni laa..).. Hey2! aku guna Samsung Experia Torchlight k.. Ok fine, aku xda smartphone..But who needs a smartphone when you can already use your phone to help you study in the dark? Ok2, lets not focus on that k.. Yg pnting aku suka taip mesej guna fon torchlight aku ni.. Fokus2! ok, selalu jugak tngok cik adik n cik abg2 kat atas bas ni dok fokus menaip meseg ataupun main angry bird kat smartphone depa..  Aku pun kadang2 tu mesege ngan cik adik comel aku mmg xhirau dah kat sesapa..haha.. So, it is normal  la kan?



Mr/Mrs Menghargai Alam Sekitar 

Selalu x buat ceni? Aku selalu! Dah tatau nak tgok mana2 part dalam bas tu, kita tgok la pemandangan bumi yg indah ni kan? Burung2 berkicauan.. Pohon2 menghijau..(Aduhai bahasa kuuu...)..  Selalu gak aku tgok org lain buat bnda ni.. Mmg selalu sangatla kan.. Nak watpa lagi kalau dah duduk sebelah tingkaq n org yg dok kat sebelah kita tu mmg a complete stranger, tgok luar tingkap jela pilihan yg ada pun.. Hehe...


So, amacam? ada yg terkena kat batang hidung hgpa dak? haha..Aku hidung aku dah kemek dah ni.. Suma tu aku pernah buat.. But im not saying that those are wrong things to do tau.. Aku just cerita2 ja pemandangan yg aku selalu tgok kat atas bas.. :)  Ehhh2.. Lupa plak.. ada satu lagi Mr yg aku x tulis kat atas tu... Mr yg usha gelagat org2 atas bas, pastu tulis entry blog about it.. Hehe.. Aku la tuu... Orait fellas aku nak g sambung buat bnda lain plak ( Movie).. Have a good evening... 

Assalamualaikum

  • Share:

You Might Also Like

13 Org Buat Aku Senyum

  1. ena selalu yg last tu... menghayati permandangan luar.. tapi ena ni jarang naik bus... hehehe

    ReplyDelete
  2. naik bas boleh belajar kehidupan nie camner.

    ReplyDelete
  3. ho3, suasana bas dekat unimas pun lebey kurang sama jak..

    ReplyDelete
  4. @✿Lady Ainaa✿ Aina dok Uia kan? hehe.. kat sana xperlu bas sangat kan?

    ReplyDelete
  5. aq selalu nek bas gk pi kls.n mmg aq konpem tdoq.awl sgt!hahaha

    ReplyDelete
  6. Cerita kedai kopi
    tiada hakim tiada saksi
    cerita sensasi di kedai kopi (2x).

    ( Rindu kisah cerita kedai kopi ler )
    Tapi kisah dalam bas pun best juga.

    ReplyDelete
  7. @Lina md. munirhehe.. :) ni pun cerita kedai kopi gak.. :)

    ReplyDelete

Komen jangan tak komen.. Makaseh :D