Sembang2: Apa itu Pagerank Sebenarnya?

By Kimi Jamai - December 09, 2013

Assalamualaikum.
Salam muhibbah.. Lately ni aku perhatikan byk rakan2 blogger yg update tentang PageRank blog masing2 sebab Google baru2 ni dah update PageRank untuk active sites on the internet. Aku pun teringin jugak nak tau apaceritanya dengan PageRank blog aku ni.. Sebelum kosong weh, malu nak cerita kat orang pun.. Aku pun ceklah dekat sini.. Resultnyaa..

Hoyeah! naik 2 point. 


Daripada Pagerank 0/10 naik ke 2/10.. Kira oklah kan untuk blogger baru mcm aku ni.. Slow2 kita panjat Pagerank tu.. Harap nnt lama2 boleh sampai Pagerank tinggi2 walaupun sebenaqnya aku masih lagi blur dan kurang faham tentang kepentingan dan keistimewaan pagerank ni.. 

Aku ada google tentang pagerank ni.. Dan daripada apa yg aku jumpa, rata2 menyatakan bahawa pagerank ni sebenarnya kayu ukur tentang kepentingan blog/website kita dalam alam maya.. Dan mcmna caranya google menetapkan tinggi rendah Pagerank sesebuah blog tu adalah berdasarkan "link" yg masuk ke dalam blog kita.. Backlink luar yg masuk ke blog kita tu adalah ibarat undian untuk Pagerank blog kita.. Lagi byk backlink luar yg masuk kedalam blog kita, lagi cerah harapan untuk blog kita dapat Pagerank yg tinggi.. Tapi, kualiti blog/website yg sediakan backlink ke blog kita tu jugak akan affect the judgement from google.. and tentang kepentingan Pagerank plak, menurut pembacaan aku, salah satunya adalah lagi tinggi Pagerank sesebuah blog tu, lagi tinggi peluang untuk blog tu diutamakan dalam senarai carian kat google. 


Orait, tuu cumalah pemahaman aku daripada apa yg aku baca la, kalau silap baca atau salah faham harap diberi tunjuk ajar yer.. :) Ok, setakat tu saja dulu untuk kali ni.. Jumpa lagi dilain entri!
Assalamualaikum
***************
Jemput Komen


  • Share:

You Might Also Like

0 Org Buat Aku Senyum

Komen jangan tak komen.. Makaseh :D