Contest: Bisnes Online menurut pandangan Kimi Jamai (Task 1)

By Kimi Jamai - November 10, 2013

Salam Muhibbah..
Entri ini merupakan salah satu task bagi  Contest iPhone 5S Revolusi Bisnes Online yang dianjurkan oleh Superibu.com.. Ini merupakan task pertama untuk kami para peserta.. Dan untuk task yang first ni aku dan peserta2 yang lain perlu menulis satu entri bertajuk Bisnes Online menurut pandangan Kimi Jamai.. So, jomlah dengaq pandangan aku tentang perkara ni!

http://superibu.com/

Ok, bila bercakap mengenai pandangan, aku rasa lebih baik kalau aku cakap secara jujur dan terus terang sajalah yer.. Biar aku luahkan betul2 pandangan aku berkaitan dengan perkara ni.. Sebenarnya, aku taklah mahir sangat ataupun takdelah byk sangat pengetahuan tentang bussiness online ni.. Tapi kalau sekadar berkongsi pandangan tu, insha Allah boleh la cikit..

Bussiness online ni sebenarnya dah lama dah wujud kan? Daripada zaman sebelum wujudnya social2 media ni lagi, dah mmg ramai org yg dok buat bussiness secara online.. Xkiralah, menjual produk, service dan sebagainya..  Kalau dulu, yg aku ingat, nama yg gah dalam bussiness online adalah Irfan Khairi, maaf kalau aku silap.. Tapi beliau merupakan antara org yg terkenal dengan perniagaan online ataupun buat duit dengan mengunakan internet.. Dulu aku mmg xambil tau langsung pasal dunia IT ni, tapi disebabkan Irfan Khairi ni selalu masuk majalah, TV, etc, aku kenal dia.

Lepas tu, muncul social media. Fb, Twitter, Instagram, even Blog sendiri pun...  Kemunculan social media mmg menghangatkan lagi suasana bussiness online terutama sekali dekat negara kita.. Mmg xboleh dinafikan social media terutama sekali FB, telah menjadi satu titik tolak yg sangat hebat buat sekelompok besar peniaga2 online.. Social media ni byk membantu peniaga2 online untuk mempromosikan product/service/etc depa kepada pasaran yang mmg sangat luas.. Salah satu caranya adalah dengan buat page dan grouplah..  Mmg dah jadi trend dan keperluan bagi peniaga2 online kat luar sana untuk ada page/group fb sendiri bagi memudahkan proses2 promosi depa.. Its a good thing though.. :)


Malah, ada kwn2 aku yg sebaya dengan aku..Yg masih belajar, telahpun ada company sendiri.. Dan depa menggunakan medium online sebagai medium utama untuk mempromosikan product depa.. Kita boleh tengok betapa social media sekarang memberik kesan yg mmg sangat powerful terhadap industri bussiness kat Malaysia ni..

 Antara kawan2 aku yg dah berjaya dengan bussiness Online.

 Antara kawan2 aku yg dah berjaya dengan bussiness Online.


Secara konklusinnya, bussiness online pada hari ni dah xsama mcm dulu.. Sekarang ni, sesiapa saja boleh mulakan bussiness di internet.. Kewujudan social telah menyuntik buang stigma2 lama tentang bussiness online ni.. Sekarang ni, inshaAllah, kalau kita berani mencuba dan manfaatkan semaxima mungkin semua social media yang ada, kita boleh berjaya. Itu saja entri aku untuk task yang pertama ni.. Jumpa di lain entri!


Contest iPhone 5s – Revolusi Bisnes Online ini dibawakan untuk anda oleh Wanita dan Ibu Bisnes Online Dari Rumah dan Pengedar Shaklee Terbaik Malaysia. Contest ini ditaja olehMamaSihat.Com bersama Kumpulan Pengedar Shaklee di bawah Rangkaian Pengedar Shaklee Malaysia yang menyediakan kepakaran dalam Set Kesuburan Shaklee untuk ikhtiar hamil, Set Kehamilan Shaklee untuk ibu mengandungSet Bersalin Shaklee untuk ibu berpantangSet Penyusuan Shaklee untuk ibu menyusuSet Kurus Shaklee untuk Slimming, disamping pelbagai Produk Shaklee lain untuk mengatasi pelbagai maslah kesihatan seperti ESP ShakleeVIVIX Shaklee, juga VIVIX Shaklee untuk ikhtiar berhenti merokok danVIVIX Shaklee untuk ikhtiar hindar DiabetesSet Anak Pintar Shaklee untuk membantu tingkatkan prestasi pelajar sekolah dan juga kolej. Sekiranya anda berminat, boleh Daftar Ahli Shaklee dengan Pengedar Shaklee Terbaik di sini.



Assalamualaikum.
*********************
Jemput Komen

  • Share:

You Might Also Like

0 Org Buat Aku Senyum

Komen jangan tak komen.. Makaseh :D