Sembang2 Dan Pengalaman: 3R untuk Mak Ayah Tanda Kematangan?

By Kimi Jamai - October 03, 2012


Assalamualaikum..
Salam muhibbah… Hgpa tau dak, karangan paling senang nak karang ialah karangan yg tajuk dia " pengorbanan ibu bapa anda terhadap diri anda". Kenapa aku cakap senang? Sebab kita boleh ceritakan mcm2 pengorbanan yang mak n ayah kita dah bagi kat kita.. N kita boleh luahkan jugak betapa kita sayang kat depa.. Walaupun nak cakap depan2 kita akan blush2 malu tapi mau la kan.. Tapi sebenarnya, dalam hati setiap anak tu pasti akan ada satu rasa yang memaksa diri kita ni untuk luahkan rasa sayang kat mak ayah kita.. Cumanya yg jadi penghalang is that kita segan, msti awkward sikit la kan, tetiba plak g cakap kat mak " makkk! cek sayang makkk! ".. Mak msti pikiaq, " anak aku ni msti nak suruh beli I-pad ni..".. haha.. tapi aku kompom, hati depa akan sronok tahap super sayyan yang ke 29 n akan berbunga-bunga macam jepun dilanda bunga melur kembang semangkuk bila dengaq kita cakap cmtu… Ucapan "mak abah, cek sayang mak abah" tu merupakan hadiah yg lebih mahal daripada kereta Preve..  So, aku cabar hgpa yg baca entry aku kali ni.. Japgi trus call mak abah ataupun update status facebook cakap " mak abah, saya sayang mak abah". Aku cabar hgpa n aku cabar diri aku sendiri.. Ok, cukup mukadimah tara tu.. 

Sebenaqnya aku nak sembang n aku nak kongsikan dengan hgpa mcm mana reaksi n respon n rasa kita terhadap mak ayah memberi reflection tentang kematangan kita.. Mungkin ada yang perasan, mungkin ada yang xamek tau tapi kalau hgpa nilai n recall balik ,perangai kita n respon kita terhadap apa yg mak ayah buat untuk kita tu boleh hgpa jadikan satu penanda aras tentang kematangan diri kita…


Masa kecik2.. mmg kompom la x matang kan?



Masa kecik2 dulu kita mmg xmatang langsung kan? Nak mainan mintak.. kalau xdapat, nanges.. Nak susu mintak… kalau xdapat, kencingg luar pampers… Nak berak, nanges.. kalau mak xbasuh, berak lagi banyak2.. Kita berperangai mcm tu sebab kita mmg xboleh nak pikiaq n xboleh nak nilai lagi benda2 yang ada kat sekeliling kita… Kita x kisah apa yg mak ayah korban kan untuk bagi kita kesenangan.. Masa tu kita xkenal pun lagi erti matang tu…



Masa dah besar sikit.. sekolah rendah.. jadi ketua kelas 4 arked…

Time ni kita dah boleh pikir sikit.. tapi apa yg kita pikirkan tu blum boleh dipakai lagi.. hehe.. Masa ni org lain beli beyblade, kita pun mintak kat mak duet nak beli beyblade.. tapi bila mak xbagi, kita x nanges tapi kita geram marah dan hentak2 kaki ngada2… Tapi xnanges dah.. dah reti malu sikit… Cuma lepas tu mmg seminggu xguna duet yg mak abah bagi p skolah sebab nak kumpul beli beblade… Kita x endahkan kenapa mak xbagi kita beli mainan2 tu suma… Kita x pikir yg main beyblade tu sia2.. kita cuma nak apa yg org lain ada… Kita xpikir perasan mak kita yg jugak tringin nak pakai apa yg wanita lain pakai tapi dia xmampu nak beli sebb nak beli baju raya anak2.. Kita masih belum matang…


Masa  dah lagi besar.. Dah masuk sekolah menengah.. yg lelaki nak usha gadis2 comels jaa.. Yg gadis nak mekap tebal2 sebab tau ada lelaki nak usha.. 


Time ni aku rasa graf kematangan tu turun mendadak sikit… Time ni jiwa asyik nak memberontak.. Mak abah suruh study, nak tgok tv… Mak abah suruh tgok tv, nak study.. Suma yg mak abah cakap suma salah… Time ni la kalau mak abah xbagi keluar ngan kawan p tgok muvie tu, tarik muka sampai mulut bertemu bulu ketiak.. Muncung jaa kan.. Masa ni entah kenapa, otak mmg xpikir pasal  bnda2 yang jauh… Pikir seronok yang sementara jaa .. Sebab tu la, time ni kalau silap pilih kawan.. Merananya bukan sehari dua.. tapi lama. Tapi ada ja remaja2 yg mmg matang at this stage… Maybe sebab didikan keadaan sekeliling kot… Tapi aku, aku mmg xmatang langsung masa form 1,2,3 dulu.. Merapu trok!


Masuk alam universiti… time ni dah ada gf/bf… dah janji nak sehidup semati(*jgn seberak, sekencing dah la yer..)…



Masa masuk alam university ni, aku percaya yang ramai yg bertemu dengan a great turning point of life… Sesapa yg fail SPM,  msti xnak rasa dah fail sekali lagi .. Baru nak teringat n terpikir kata2 mak abah dulu yg suruh kita study rajin…. tegah kita dari beli beyblade… larang kita tgok wayang…. Baru nak terfikir balik suma tu n level kematangan tu naik lagi beberapa  level… Time ni jugakla baru kita betul2 sedar yg susahnya mak abah nak cari duet untuk kita blajar n jadi manusia…Barulah kita blajar makan meggi dengan niat yg betul yakni untuk menjimatkan duet supaya x menyusahkan mak ayah… Time ni baru kita perasan yang mak ngan abah kita ni makin berusia makin sensitif jiwa depa… Sebab tu kita selalu contact depa.. Kita tau, depa sangat rindu kat kita…  Time ni jugak la kita pasang niat yg betul2 ikhlas untuk bayar balik segala benda yg mak ayah dah korbankan untuk kita.. walaupun kita tau mustahil tapi kita dah nampak sikit jalan cmna kita nak bayar pgorbanan mak abah sikit demi sedikit… Time ni kita dah begitu hampir untuk jadi insan yang matang….

Sampai sini ja aku boleh tulis sebab aku xtau apa yg org yg dah bekerja rasa… sebab aku baru berada kat alam universiti nii.. Apa yg aku ceritakan ni sebenarnya penilaian aku terhadap apa yg aku sendiri rasa.. kalau hgpa ada yg langsung xsama dengan apa yg aku alami, aku mintak maaf na.. Aku x generalizekan pun bnda ni wajib suma org rasa… Ada org yang matang awal,ada yg matang lambat… Sumanya bergantung pada lukisan hidup masing2 la kan… So, setuju x dengan hypothesis aku yg mula2 td? "3R:rasa, reaksi dan respon kita terhadap ibu bapa kita boleh jadi cermin untuk menentukan tahap kematangan kita".. So masing2 boleh nilailah diri masing2… xperlu org lain nak judge ataupun nak judge org lain.. Judge diri sendiri ja k?  So, thats all yg aku nak kongsikan….btw, jgn lupa aku cabar tadi tu.. "mak abah, saya sayang mak abah".. :)

#entry aku ni saja nak peringat hgpa kat mak ayah hgpa sbenaqnya.. tu motif utama.. So, what r you waiting for? Get your phone, call them!

Tingkatkan Prestasi, Kurangkan Kolestroll
Assalamualaikum..

  • Share:

You Might Also Like

9 Org Buat Aku Senyum

  1. hargailah mereka selagi kita bernyawa. :)

    ReplyDelete
  2. Anak akak memang dari jenis berat mulut nak ucap sayang. Tapi dari tindkannya i know he loves me.
    Gud post kimi.

    ReplyDelete
  3. @Lina md. munir hehe.. yep, saya ni pun perangai mcm anak akak tu... :) but the truth is we really love our parents..

    ReplyDelete
  4. @Lina md. munir hehe.. yep, saya ni pun perangai mcm anak akak tu... :) but the truth is we really love our parents..

    ReplyDelete
  5. bila baca entri ni rasa cam tanak je g sambung blaja , jauh :'(

    ReplyDelete
  6. bila baca entri ni rasa cam tanak je g sambung blaja , jauh :'(

    ReplyDelete
  7. Saya sayang mak ayah :')

    ReplyDelete

Komen jangan tak komen.. Makaseh :D