Tips: Nak Rasa Syiok Masa Tulis Essay B.I

By Kimi Jamai - August 26, 2012

Assalamualaikum..
Salam muhibbah kwn2... Entry kali ni aku tujukan khas buat adik2 yg tgah dok sitting for trial SPM.. tapi kalau abg kakak yg dah lepas SPM nak baca pun boleh ja.. Dalam entry kali ni aku just nak kongsi ngan adik2 n kwn2 sekalian cara aku buatkan penulisan essay bahasa inggeris aku "syiok".. Syiok tu maksudnya syok untuk aku tulis and berkemungkinan besar pembaca pun akan rasa syiok jugaklah masa mmbaca tu.. tapi kalau pembaca xsyiok bila baca tu, kira syiok sendiri la noh.. haha.. xkisahla, yg penting kita seronok masa menulis n idea kita tu datang bertimbun2 macam hujan yg turun umpama mutiara... Aku xla terer sangat dalam subjek bahasa inggeris ni, tapi aku rasa xsalah untuk aku share sikit ilmu2 simple ngan adik2 n kwn2 suma.. Kalau rasa berguna, hgpa amek.. kalau rasa xdak guna, amek jugak! haha.. xla, kalau rasa xdak guna, tryla share ngan org len plak.. kot2 ada gunanya untuk depa yg lain..  ni lebih kurang macam tips menjawab SPM la.. tapi versi yg xdak dalam buku rujukan yg hgpa dok beli kat FOFULAR ataupun MP...HeSH! tu.. haha.. Ok, jomla aku habaq kat hgpa..


1.Guna Nama Kawan

Mungkin ada yg dah tau teknik ni tapi mungkin jugak ada yg xtau.. So, lebih baik aku habaq ja noh..Apa fangsyen(function)nya guna nama kawan dalam penulisan essay kita? Functionnya sangatlah banyak kwn2... Bila kita buat essay guna nama kwan2 kita, otometikally, idea kita ni mai bertalu- talu.. Kenapa? Sebab satu hormon akan dirembeskan dalam buah pinggang kita ( aku buhung ja ni)... Ok2, xda kena mengena ngan hormon, tapi yg pasti kita akan rasa seronok untuk menulis kalau guna kawan2 kita.. Kenapa seronok? sebab watak yg kita tulis tu btul2 wujud.. nama pun kwn kita kan, mmg banyak la yg kita nak tulis pasai depa.. Kalau ada yg dok suka kat sesapa dalam kelas dia tapi xberani nak cakap, tulis ja dalam essay.. Tobat essay hgpa akan jadi sangat panjang n menarik... Trust me, i've tried it before...


2.Hafal 3 Falsafah2/Quote yg terkenal ataupun yg xterkenal pun xpa :P

Apakah kegunaannya kita hafal falsafah ni? ni subjek bahasa inggeris la, bukan sejarah!.. ohhh adik2, anda silap sama sekali.. Bukannya subjek sejarah ja yg memerlukan kita untuk hapai falsafah, subjek BI pun perlu.. Falsafah ni fungsinya is to make essay adik2 tu bunyi lebih gah.. Adik2 tau kan cara pemarkahan essay BI ni cmna? markah paling banyak ialah based on perasaan pemeriksa lepas dia baca essay adik2 tu.. Kalau dia rasa terkesan dengan essay adik2, tinggilah markahnya.. insyaallah.. N kalau ada quote atau falsafah dalam essay adik2 , besar kemungkinan untuk pemeriksa tu rasa kagum ngan essay adik2 tu.. errmm.. Cuba baca ni, "it is hard to achieve something that great but i hold tight to Mahatma Gandhi's words, great things dont come without no tears"... amacam? bunyik mcm gempak la sikit kan?.. Kalu buleh tu hgpa hapai sekali ngan nama org yg said the falsafah ataupun quote tu.. Kenapa aku suruh hapai 3 ja? sebab aku tau kalau suruh hapai sepuluh msti tertukaq sini sana.. so lets be practical.. 3 pun dah cukup tapi kalau rasa boleh hapai lebih, silakan.. ni aku rekemen sikit 

  • “I think therefore I am” – René Descartes 
  •  “We live in the best of all possible worlds.” – Gottfried Wilhelm Leibniz 
  • “One cannot step twice in the same river.” – Heraclitus



3. Hapai 10 perkataan2 Bombastik..


Perkataan bombastik ni fungsi dia lebih kurang sama dengan yg atas ni tadi.. untuk buatkan essay adik2 lebih menarik n untuk buatkan pemeriksa tu pikiaq " ermm.. stail jugak pilihan perkataan budak ni.. bagi 100% la markah dia".. haha... ok, tu over sikit.. but you get my point right?  So gunakanla perkataan yg bombastik, xperlu banyak, 7 pun dah cukup.. satu perenggan 2 perkataan bombastik.. Xkan la dari tadika sampai form 5 hgpa nak guna "big" "small" beautiful" ja.. guna la " enormous" "
minuscule" n "enchanting" plak.. haha.. (aku pun baru tgok thesaurus tu..hoho).. So, boleh noh? hapai 10 perkataan2 yg gempak2 untuk gantikan certain perkataan yg hgpa selalu guna tu k.. :D



4.Kaitkan sikit dengan peristiwa sebenar

Yg ni mmg suma pakat selalu buat dah kan? Tapi aku nak habaq jugak.. Kalau mcm hgpa nak tulis pasai putuih cinta, n hgpa pernah hadapi bnda tu, jgn malu nak masukkan sikit perasaan hgpa or apa2 la yg boleh dikaitkan dengan tajuk essay yg hgpa pilih tu..Selain daripada idea mai melimpah-limpah, penulisan hgpa jugak akan jadi lebih menusuk ke qalbu pembaca, maklumlah "based on true event".. hehe... But seriusly, kaitkan essay dengan kehidupan sebenar hgpa mmg akan mmbantu banyak masa hgpa dok menulis tu... 


So, tu sajalah tips2 simple yg aku nak kongsikan, bukan nak berlagak pandai tapi nak kongsi seciput ilmu yg aku aku tau.. Bnda2 yg aku habaq kat hgpa tu mmg sama ngan bnda yg aku amalkan masa jawab paper BI    SPM dulu.. Mmbantulah jugak sikit2... Harap2 dapat tolong adik2 n kwn2 jugak noh..  Pesanan untuk adik2 yg nak jawab spm, 


Straight A tu Dah Ada dalam TanGan Hgpa, Hgpa Yg Pilih NaK gEngGaM ATaupun Nak LePASkan..

Assalamualaikum

  • Share:

You Might Also Like

12 Org Buat Aku Senyum

  1. Waaa..bgus btul la tips2 ni. Tiba2 trus bersemangat nk stdy...hahaha. Sy sllu hfal quote n bombastic word 10 mnit sblum exam. Dpt2 soalan trus lupa..hohoho...last minute~

    ReplyDelete
  2. Kalau dulu masa SPM boleh la begini. Tapi kalau dah masuk U idaknye la. Tunggang langgang dibuatnya. Asal capai matlamat soalan.

    Dan kalau masuk kelas BI kat UPM tu, kena tau erti esei yang betul. Esei lebih kepada pandangan peribadi seseorang. Artikel lain pula tau. Ia berdasarkan fakta dan disimpulkan oleh pandangan peribadi penulis.

    ReplyDelete
  3. Yet, I still found it amusing to read my SPM essay back then. =)

    ReplyDelete
  4. baguih la tips ni...tp dah x skolah..hehe

    ReplyDelete
  5. tringat pulak zaman dolu2 time spm..punya hafak ayat2 bombastik..alhamdulillah..menjadi kowt..

    ReplyDelete
  6. tringat pulak zaman dolu2 time spm..punya hafak ayat2 bombastik..alhamdulillah..menjadi kowt..

    ReplyDelete
  7. @R.T.W yep.. mmg seronok bila baca balik suma essay2 tu..

    ReplyDelete
  8. @Cikgu Ma haha.. buleh ajar kat anak2 murid cikgu plak.. hoho

    ReplyDelete
  9. ha. aku suka tang last tips tu,. haha. sama kot. semuaa esei aku pasai cinta bohong yang nyata. wakakaka

    ReplyDelete

Komen jangan tak komen.. Makaseh :D